2020.04.29

Gyakori lepkék a kertben

Akár városi környezetben - parkokban, kertekben - is megfigyelhetünk néhány színes lepkét, ha számukra megfelelő növényeket ültetünk. Lássuk, melyekkel találkozhatunk a leggyakrabban és milyen növényeket ültessünk nekik!

Sokak kedvence a nappali pávaszem (Inachis io), de azt már kevesebben tudják, hogy ennek a gyönyörű lepkének a csalán a tápnövénye. Így aztán szinte bárhol megjelenhet ahol van útszéli, kerti gyomnövényzet. Színpompás szárnyainak fonáka barna, ez a rejtőzködésben segíti, a szemek  pedig - melyekről nevét is kapta - nagyobbnak, félelmesebbnek mutatják őt, főként a pirosas alapon. Míg hernyói a csalánt pusztítják, addig a felnőtt állatok pödörnyelvükkel előszeretettel lakmároznak a kerti virágok, pl. a nyári orgona nektárjából. Mivel kifejlett lepkeként telelnek át, már kora tavasztól találkozhatunk velük.

Atalantalepke (Fotó: Bajor Zoltán)

Szintén áttelelhet kifejlett állapotban az atalantalepke (Vanessa atalanta). Érdekesség, hogy egyes vándormadarakhoz hasonlóan a tél beállta előtt ő is délebbre húzódik. Tápnövénye a csalán és a bogáncsok.

Citromlepke (Fotó: Morvai Szilárd)

A citromlepke (Gonepteryx rhamni) nevének megfelelően a sárga különböző árnyalatait viseli. A hímek élénkebb színűek, a nőstények fakóbbak, szárnyuk fonáka zöldes. A hernyók sövénynek és kerti dísznövénynek ültethető növények levelével táplálkoznak, kedvelik többek között a madárberkenyét (Sorbus aucuparia). A kifejlett egyedek áttelelhetnek, így a tél elmúltával hamar megjelennek, ezzel fontos szerepük van egyes kora tavaszi növények, például a kankalinok (Primula spp.) megporzásában. A citromlepke a fehérlepkék (Pieridae) családjába tartozik, így rokonságban van a szintén közismert és gyakori, fehér alapszínű lepkékkel, így például a répalepkével és a káposztalepkével (Pieris spp.), amelyek főként keresztesvirágúakra (Brassicaceae) rakják petéiket.

Répalepke levendula mezőn (Fotó: Orbán Zoltán)

A lepkék és más beporzók érdekében telepítsünk a kertünkbe minél több virágos növényt és figyeljünk arra, hogy legyen köztük korán és későn virágzó is! Telepítsünk a rovarok számára búvóhelyeket is, ilyen lehet a rovarhotel, de egy természetvédelmi farakás és egy borostyánnal befuttatott fal is.
Ha többet szeretnél megtudni erről, kattints a linkre:

Írta: Benedek Veronika