2016.07.03

Hát ez a madár meg mit csinál?!

Napfürdőzik – ami azt jelenti, hogy a legmelegebb nyári napok perzselő napsugarait használva így kábítja vagy pusztítja el a külső élősködőket.

A madarak életét is számos külső élősködő: atkák, bolhák, kullancsok, kullancslegyek, tolltetvek és gombák keserítik meg. Ezek ellen több trükköt:

• tollászkodást;
  • vízfürdőt (ezért is fontos itató kihelyezése);
  • a cikkünk témájául szolgáló napfürdőt,
  • porfürdőt,
  • sőt, akár hangyafürdőt is bevetnek.

Utóbbi esetében a madár egy megbolygatott hangabolyra fekszik, és miközben a dühödt hangyák a tollak közé másznak, hangyasavat fecskendezve gyakorlatilag kémiai rovarirtási szolgáltatásban részesítik a madarat.

Mivel a fakopáncsok – a képeken balkáni fakopáncs látható – alapvetően a
fákon élnek, ...

... a napfürdőzést is többnyire egy napsütötte ágon hajtják végre.

Eközben nagy segítséget jelent vetélőujjas lábuk, amin az előre néző külső ujj
hátrafordítható, így biztosabb fogást eredményez
(Fotók: Orbán Zoltán).

Napfürdőzés közben a tollazat miatt izzadni nem tudó madarak a végzetes hőguta elkerülése érdekében lihegéssel próbálják hűteni magukat. Majd amikor már ez sem segít, a "napozást" megszakítva árnyékba kell húzódniuk. Amint egy kicsit lehűltek, a napfürdőzést akár több alkalommal is megismételhetik.

Ezek a szünetek azért is fontosak, mert ilyenkor tollászkodással tudja eltávolítani a
kábult vagy elpusztult élősködőket.

Ha eközben úgy ítéli meg, hogy szükség van egy újabb kezelésre, akkor ismét
a Nap felé fordul és a tollait felborzolva ismételt napfürdőt vesz
(Fotók: Orbán Zoltán).

Ez az érdekes madárviselkedés lakott területeken, az utcákon, a parkokban és a
kertekben is gyakori és könnyen megfigyelhető júliusban. Amint az a felvételen
is látható, ha otthon vagy a munkahelyen az ablak közelében rövidre nyírjuk
a füvet és ide itatót és porfürdőt is kihelyezünk, az ilyen megfigyelések
esélye jelentősen növelhető (Videó: Orbán Zoltán).

figyelmébe a Madárbarátok könyvét (bolt >>), ...

... illetve
okostelefonra ingyen letölthető Madárhatározó alkalmazásunkat!

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A Madárbarát kert a családi házak, háztáji kiskertek, parkok és arborétumok; a Madárbarát óvoda és a Madárbarát iskola az oktatási intézmények; a Madárbarát panel a panelházak lakóinak, a Madárbarát munkahely az irodában dolgozók és munkáltatók alprograma.

A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Elegendő már egy-két madárodú, egy itatónak használt virágalátét, télen pedig egy kis etető a kertbe, az óvoda- és iskolaudvarba, ablakba, és máris élvezhetjük tollas barátaink közelségét. Ha pedig már ott vannak, a pedagógusokat és a szülőket a nevelésben, a gyerekeket és felnőtteket a kikapcsolódásban, a gazdálkodókat és a kiskert tulajdonosokat a kártevők távol tartásában segítik a madarak.

Az elismerő tábla megszerzésének feltétele, hogy a program résztvevője a regisztrációt követően legalább egy mesterséges madárodú kihelyezésével, itató folyamatos működtetésével és téli madáretetéssel végzett egy évnyi madárbarát kertészkedést követően a regisztrációs csomagban kapott jelentőlap beküldésével tájékoztassa az MME központi irodáját az általa végzett madárvédelmi munkáról. Az információk értékelését és elfogadását követően postai úton megküldjük a ház falára, ajtóra, kerítésre kihelyezhető elismerő táblát, mely hirdeti, hogy itt egy madárbarát lakik és tevékenykedik.

A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán).

A Madárbarát kert programnak 2016-ban már 6.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

Az MME támogatása

Kérjük, ne felejtse, hogy az a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlása mellett MME tagsággal és többféle támogatással is segítheti egyesületünk munkáját. Köszönjük!