Madárhatározó

Az MME és a Farkaskölykök Ifjúsági Egyesület Android és iOS rendszereken futó mobiltelefonos alkalmazása 2016. áprilisában indult el a 157 leggyakoribb madárfajjal. 2018 áprilisától 210 további fajjal 367-re emelkedett a bemutatott fajok száma, ami már közel a teljes hazai madárfauna.

Bosszankodott már azon, hogy látott egy ismeretlen madarat, de nem volt önnél madárhatározó? Ha van okostelefonja, akkor ez a probléma jelentős részben megoldódhat új, Android és iOS rendszereken futó telefonos alkalmazásunkkal!

Az MME és a Farkaskölykök Ifjúsági Egyesület közös munkájaként létrejött határozó azoknak készült, akik kezdő madarászként egy állandóan kéznél lévő határozó segítségével még egyszerűbben szeretnék megtudni, milyen madarat láttak a kertben, a parkban, az etetőn, az itatón. Magyarország első mobiltelefonos madárhatározó alkalmazása az alábbi funkciókkal rendelkezik:

• Madárhatározás
  • Madárlexikon
  • Megfigyelés rögzítése
  • Játék
  • Adatfeltöltés a Madáratlasz Programba (MAP)
  • 367 madárfaj, 547 illusztráció és 203 hang

Az alkalmazásban használt illusztrációk Kókay Szabolcs munkái, a madárhangok egy része pedig Zsoldos Árpád hangfelvételei.

Köszönjük a Farkaskölykök Ifjúsági Egyesületnek a közreműködést!

Az OzoneNetwork "Egyenlítő" című műsorának 2016. áprilisi adásában a mobiltelefonos
madárhatározó alkalmazásról is szó volt – ez a riportrész 25:50-nél kezdődik, katt
a képre (Forrás: videa.hu)
.

Az applikáció feltöltése a telefonra

Az alkalmazás Android és iOS rendszereken fut, de kizárólag mobiltelefonokra lett fejlesztve, tableteken vagy egyáltalán nem, vagy rosszabb minőségben működik.

Az alkalmazás letöltéséhez nem kell mást tennie, mint a Google Play áruházban (Androidos telefonok esetén) vagy az App Store-ban (iPhone telefonok esetén) a keresőmezőbe beírni azt, hogy „Madárhatározó”, majd a telepítésre kattintani, vagy ha már le van töltve a telefonjára, akkor a frissítésre kattintani.  Az áruházakban az alábbi kis ikon fog megjelenni:

Ezt az ikont keressük a Google Play vagy az
App Store áruházakban

Ha megtaláltuk az ikont, a telepítés gombra kell kattintani. Telepítés után csak keressük meg telefonunkon az ikont és kezdődhet is a határozás!

Ha telefonon olvassa, kattintson a linkekre, ami elviszi az apphoz:

Android telefonhoz ide >>
iPhone-hoz ide >>

A határozást menete

1. A kezdő képernyőn válasszuk a „Madárhatározó” felületet, erre kattintva a következő képernyőn az „Ez mi lehet?”, „Madárlexikon” és „Játék” lehetőségekkel találkozhatunk.

Az első lépések

2. Ha határozni szeretnénk, válasszuk az „Ez mi lehet?” gombot, és már kezdődhet a határozás.
3. A következő képernyőn, egymás alatt három felületen ki tudjuk választani a meghatározni kívánt madár alakját, a legjellemzőbb színét és az élőhelyet, amin látjuk/láttuk a madarat. Ehhez menjünk a megfelelő kategóriára és ujjunkat jobbra-balra húzva a kijelzőn kiválaszthatjuk a kívánt beállítást. Nem feltétlenül szükséges mind a három kategóriát leszűkítenünk, hiszen ha már az egyikben kiválasztottunk egy szűrési feltételt, az alkalmazás legalul, a narancssárga mezőben kiadja a lehetséges találatokat. Ezeket vagy megtekintjük, vagy ha túl sok találat van, tovább szűkíthetjük a találati listát.

A szűkítési folyamat

Sokak kérését figyelembe véve a "Mi lehet ez" menüpont is bővült, a frissítés után a madár színének megadásánál több színt is kiválaszthatunk egyszerre.

A színre koppintva választhatjuk ki a
kívánt színeket,
a számlálóban
megjelenik, hogy hágy színt
választottunk ki.

4. Ha a találati listát az ujjunkkal lefelé görgetve megtaláltuk a keresett madarat, kattintsunk a képére. A következő képernyőn megjelenik a madár részletes leírása, tudományos és angol neve, rendszertani besorolása, természetvédelmi értéke, és ha ezek jól elkülöníthetőek egymástól, akkor a hím, a tojó és a fiatal madár ábrája is. Ahol több kép szerepel egy fajhoz, a képen ujjunk jobbra-balra csúsztatásával tekinthetjük meg a további képeket.

Az évszakra nem jellemző fajok
külön sorba kerülnek

További határozási segítségként meghallgathatjuk a madár hangját is, ha pedig még többet szeretnénk megtudni a madárról, az adatlap alján található „Többet akarok tudni” gomb  ellátogathatunk az MME honlapjának Magyarország madarai oldalára. Itt bővebb fajleírást, gyűrűzési- és állományadatokat is találunk, valamint videókat és fotókat is nézegethetünk. Ez utóbbi két funkcióhoz internet kapcsolatra van szükség.

Így fest a madarak adatlapja

Madárlexikon

Ha nem határozni szeretnénk, hanem csak úgy ismerkedni a madarakkal, kattintsunk a „Madárlexikon” funkcióra, ami az alkalmazásban található összes fajt tartalmazza abc sorrendben.

Játék

Az applikáció játék funkciójával a fajismeretünket vagy éppen a frissen megszerzett tudásunkat is próbára tehetjük.

A jobb felső sarokban látszódik, hogy
hány "életünk" van még

Használatra fel!

Reméljük, mindenki kedvét leli a mobiltelefonos alkalmazásban és megtalálja a fajt, amire kíváncsi volt! Annak érdekében, hogy az applikáció a sokféle okostelefonon és ezek különböző operációs rendszerein is hibamentesen fusson, sok tesztelésre van szükség. Amennyiben valamelyik funkciónál hibát észlel, kérjük, írja meg nekünk a hiba leírását a telefonja típusával és a szoftver verziószámával egyetemben az mme@mme.hu email címre. Köszönjük!

A Madárhatározó app Adatvédelmi tájékoztatóját >>ITT<< olvashatja el.