2015.04.05

A seregélynek miért van "még olyanabb" csőre, mint a harkályoknak?!

Magától értetődő, hogy a legkeményebb fafajokat is szétforgácsoló harkályoknak rendkívül erős, négyélű árhoz hasonló csőre van.

Nincs is ilyen több a hazai madárvilágban – gondolhatnánk. Pedig van, mégpedig rendkívül meglepő módon a seregélyé!

Nem a "Ki?", hanem a "Mire?" a fontos!

Magyarul így írhatjuk le a konvergens evolúció jelenségét. A konvergencia azt jelenti, hogy egymással közeli rokonságban nem álló élőlények hasonló élőhelyi körülményekhez alkalmazkodva egymástól függetlenül hasonló jellegeket alakítanak ki. Ennek egyik közismert példája a vízi életmódot folytató kétéltűek, hüllők, madarak és emlősök lábujjai között található úszóhártya.

A harkályok (balra fent balkáni, balra középen és lent nagy fakopáncs) és a seregély
csőre (jobbra) meglepően hasonló alakú.
A többi rovarevő csőrétől abban tér el
leginkább, hogy a felső csőrkáva hosszanti középvonalában egy határozott
merevítőél húzódik végig. A két alsó felvételen az látható, hogy a
harkályok alsó csőrkáváján a felsőhöz hasonlóan középen egy,
a seregélyén viszont két oldalsó ilyen él található.

Nagyításhoz katt a képekre.

Ettől a seregély csőre nem négy-, hanem a még stabilabb ötélű árhoz hasonlít
(nagyításhoz katt a képre), ...

... ami a töve felé ráadásul kanálszerűen ki is szélesedik – nagyításhoz katt a képre
(Fotók: Orbán Zoltán).

A harkályfajok és a seregély csőre közötti hasonlóság oka az úszóhártyáénál jóval rejtettebb, kevésbé magától értetődő.

Az ilyen csőrkeresztmetszet (szerszám- és szúrófegyverprofil) célja a behatolóképesség maximalizálása mellett a hossz- és oldalirányú stabilitás biztosítása.

A harkályoknál ez a funkció nyilvánvaló, hiszen rendkívül kemény faanyagot kell
megmunkálniuk. Lejátszáskor a minőséget érdemes HD-ra állítani
(Videó: Orbán Zoltán).

A seregélyek harkályokéhoz hasonló, de alul kettős merevítésű, ötélű csőrprofilja tovább növeli az oldalirányú stabilitást. Erre azért van szükség, mert ez a faj különleges technikával keresi férgekből, rovarokból álló táplálékát. Összezárt csőrüket néhány centiméter mélységbe beszúrják az alacsony gyep sűrű tövébe és/vagy a talajba, majd a két csőrkávát szétfeszítve lyukat képeznek a felületbe. Ezt követően belekukkintanak az így képződött üregbe, és ha ott találnak valami zsákmányt, azt felcsippentve elfogyasztják.

Ez a mozgás olyan gyors, a teljes mozgássor egy másodpercnél kevesebb időt igényel, hogy felületes szemlélődés esetén fel sem tűnik. A megfigyelést tovább nehezíti, hogy a seregélyek fő táplálkozóterülete az összefüggő gyep, ahol a csőr még az alacsony növényzetben is takarásban van.

Az alábbi videón sikerült megörökíteni ezt az elképesztő, rejtett viselkedést, ráadásul csupasz talajon és növényzetben egyaránt, azt is bemutatva, hogy a madár milyen kiemelt figyelmet fordít a fűcsomók tövének átvizsgálására.

A mozdulatsort normál, másodpercenként 25 képkockás sebességnél még akkor is
nehéz megfigyelni, felfogni, ha egyébként tudjuk, hogy mit nézzünk. Ezért a
szondázó csőrnyitást több helyen lassítva is bemutatjuk. Az igazán
elképesztő az, hogy a madár milyen gyorsan végez a lyuk felmérésével.
Lejátszáskor a minőséget érdemes HD-ra állítani és teljes
képernyős módra váltani (Videó: Orbán Zoltán).

A videó külön érdekessége, hogy nem a "vadonban", hanem egy fővárosi ház ablakából készült, és azért jöhetett létre, mert a Madárbarát kert program bárki által alkalmazható eszközei, jelen esetben a mesterséges odúk, odacsalogatták a seregélyeket is, akik a fészekanyaggyűjtés mellett táplálékot is keresnek az odús fa közelében, az ablakles előtt.

Ezért bíztatunk mindenkit arra, hogy zöldítse környezetét, hiszen ezzel nem csak a körülöttünk élő állatokat és növényeket segítjük, de magunk is elképesztő megfigyelési élmények részesei lehetünk!

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A Madárbarát kert a családi házak, háztáji kiskertek, parkok és arborétumok; a Madárbarát óvoda és a Madárbarát iskola az oktatási intézmények; a Madárbarát panel a panelházak lakóinak, a Madárbarát munkahely az irodában dolgozók és munkáltatók alprograma.

A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Elegendő már egy-két madárodú, egy itatónak használt virágalátét, télen pedig egy kis etető a kertbe, az óvoda- és iskolaudvarba, ablakba, és máris élvezhetjük tollas barátaink közelségét. Ha pedig már ott vannak, a pedagógusokat és a szülőket a nevelésben, a gyerekeket és felnőtteket a kikapcsolódásban, a gazdálkodókat és a kiskert tulajdonosokat a kártevők távol tartásában segítik a madarak.

Az elismerő tábla megszerzésének feltétele, hogy a program résztvevője a regisztrációt követően legalább egy mesterséges madárodú kihelyezésével, itató folyamatos működtetésével és téli madáretetéssel végzett egy évnyi madárbarát kertészkedést követően a regisztrációs csomagban kapott jelentőlap beküldésével tájékoztassa az MME központi irodáját az általa végzett madárvédelmi munkáról. Az információk értékelését és elfogadását követően postai úton megküldjük a ház falára, ajtóra, kerítésre kihelyezhető elismerő táblát, mely hirdeti, hogy itt egy madárbarát lakik és tevékenykedik.

A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán).

A Madárbarát kert programnak 2015-ben már 6.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

figyelmébe a Madárbarátok könyvét (bolt >>).

Az MME támogatása

Kérjük, ne felejtse, hogy az MME tagság mellett többféle támogatással és a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásával is segítheti egyesületünk munkáját. Köszönjük!

A letölthető 1% nyilatkozat a képre kattintva érhető el.