Erdei pinty

fricoe
Leírás és életmód

Európában általánosan elterjedt. Hazánkban mindenütt gyakori, városokban is rendszeresen költ. Elsősorban növényi táplálékot fogyaszt, gyümölcsöket, magokat, melyeket a talajon szedeget össze, de kisebb arányban rovarokkal is táplálkozik. Fiókáit állati eredetű táplálékkal táplálja. Vonuló, az északkelet-európai állomány egy része hazánkban tölti a telet, míg az itteni állomány a mediterrán térség nyugati részén telel. Territoriális madár, tavasszal és nyár elején a hím gyakran hallatja rendkívül erőteljes énekét.

Jól alkalmazkodó madár, szinte bármilyen erdőben, még a fajszegény homogén akácosokban is megtelepszik. Fasorokban, gyümölcsösökben, fenyvesekben, zárt erdőkben a legnagyobb egyedsűrűsége. Egyre gyakrabban fészkel városi környezetben, parkokban és fasorokban egyaránt számíthatunk megjelenésére. Évente kétszer költ. A fészket a tojó építi fára zúzmóból és mohából, amit szőrökkel bélel ki. 4-6 tojást rak, melyeken csak a tojó kotlik, míg a hím a táplálékot hordja, valamint énekével a revírt őrzi.

Állományváltozás

Információk a grafikon helyes értelmezéséhez:

MMM adatbázis > Grafikonok > Trend adatok >>

Erdei pinty itatóban fürdik (Videó: Orbán Zoltán).

Erdei pinty fürdés után tollászkodik (Videó: Orbán Zoltán).

Vonuló erdeipinty-tojók talajon szedegetnek (Videó: Orbán Zoltán).