Erdei pinty

III. függelék
Madárvédelmi Irányelv
I. függelék alfaj

Leírás és életmód

Európában általánosan elterjedt. Hazánkban mindenütt gyakori, városokban is rendszeresen költ. Elsősorban növényi táplálékot fogyaszt, gyümölcsöket, magokat, melyeket a talajon szedeget össze, de kisebb arányban rovarokkal is táplálkozik. Fiókáit állati eredetű táplálékkal táplálja. Vonuló, az északkelet-európai állomány egy része hazánkban tölti a telet, míg az itteni állomány a mediterrán térség nyugati részén telel. Territoriális madár, tavasszal és nyár elején a hím gyakran hallatja rendkívül erőteljes énekét.

Jól alkalmazkodó madár, szinte bármilyen erdőben, még a fajszegény homogén akácosokban is megtelepszik. Fasorokban, gyümölcsösökben, fenyvesekben, zárt erdőkben a legnagyobb egyedsűrűsége. Egyre gyakrabban fészkel városi környezetben, parkokban és fasorokban egyaránt számíthatunk megjelenésére. Évente kétszer költ. A fészket a tojó építi fára zúzmóból és mohából, amit szőrökkel bélel ki. 4-6 tojást rak, melyeken csak a tojó kotlik, míg a hím a táplálékot hordja, valamint énekével a revírt őrzi.

Előfordulás és állományainak helyzete

Hazai fészkelő-állománya 1 130 000 - 1 360 000 párra tehető (2000-2012) és mérsékelt növekedést mutat (1999-2015).

Státusz: rendszeres fészkelő

Előfordulási időszak: állandó

További fajokról a MAP adatbázisában tekinthetőek meg hasonló térképek. >>
A fenti interaktív térképen a 1999.01.01. óta eltelt időben megfigyelt és a Madáratlasz Program (MAP) adatbázisba feltöltött adatok alapján láthatóak a faj előfordulásának helyei és a fészkelés valószínűségére utaló információk (színezés).
Térbeli felbontás: 10*10 km (UTM négyzetek)

A fenti interaktív grafikonon a Madáratlasz Program (MAP) adatbázisba feltöltött "teljes fajlistás" adatok alapján látható a faj előfordulási gyakoriságának alakulása az utóbbi 26 hétben, hetenkénti bontásban. További fajokról - bármely időszakra vonatkozóan - a MAP adatbázisban a "Fajok előfordulási gyakorisága" oldalon tekinthetőek meg hasonló grafikonok és térképek. >>

A fenti animált térképen lehet megtekinteni (a PLAY gombra kattintva) a faj európai előfordulását térben és időben (heti felbontásban). A térkép a EuroBirdPortal-ról származik, amelyhez a magyarországi adatokat a MAP adatbázisból biztosítjuk.

Állományváltozás

A hazai állomány változásáról a fészkelési és a telelési időszakra vonatkozóan az MMM program szolgál információkkal.

Információk a grafikon helyes értelmezéséhez
MMM adatbázis > Grafikonok > Trend adatok >>

A grafikonokon használt kor kódok: Pull.: fióka korban gyűrűzött; 1y: a kikelés évében gyűrűzött („első éves”); 1+: a kikelést követő évben vagy években gyűrűzött („1. évén túl”); F: nem meghatározható (de nem fióka) korban gyűrűzött madarak.

Magyarországi madárgyűrűzési helyek területi eloszlása (1951-től)

Az egyes szimbólumok mérete arányos az adott koordinátán megjelölt madarak mennyiségével.

Megkerülési térképek

Magyarországon jelölt madarak megkerülési helyei (a térkép tartalmazza azoknak a – madárgyűrűzési adatbankban szereplő – madaraknak a külföldi vonatkozású megkerülési adatait is, amelyeket a történelmi Magyarország területén gyűrűztek).

A Magyarországon megkerült külföldi gyűrűs madarak jelölési helyei.

A kézrekerülések körülményei

A kérzekerülési körülmények 8 fő csoportba kerültek összegzésre. A diagram csak a kézrekerüléseket tartalmazza (a visszafogásokat és a megfigyeléseket nem).

Erdei pinty itatóban fürdik (Videó: Orbán Zoltán).

Erdei pinty fürdés után tollászkodik (Videó: Orbán Zoltán).

Vonuló erdeipinty-tojók talajon szedegetnek (Videó: Orbán Zoltán).