Panelszigetelésekre, épületfelújításokra a természetvédelmi hatóság engedélye is szükséges lehet!

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) rendkívül fontosnak tartja a korszerűtlen családi- és társasházak, panel- és középületek utólagos külső szigetelését, ami jelentősen csökkenti hazánk energiaigényét és környezetterhelését.

Panelfelújítás (Fotó: Orbán Zoltán).

Hasznos információk

Ugyanakkor felhívjuk a lakosság figyelmét arra, hogy amennyiben ezek a falfelújítások védett és mindinkább fogyatkozó madarak (fecskék) és emlősök (denevérek) fészek- és lakóüregeinek megsemmisítésével járnak, természetvédelmi hatósági engedélyeztetést is igényelnek!

A területileg illetékes zöldhatóság a fészkek eltávolítását, a fészeküregek betömését, a denevérkolóniák áttelepítését tavasszal csak a szaporodási időszak kezdetéig engedélyezheti:

• a fecskefészkek eltávolítását március 31-ig,
  • denevérek eltávolítását a lakóüregekből április 1-31. (ősszel pedig augusztus 15-október 31.) között.

Ezért nélkülözhetetlen, hogy az érintettek még időben, idén első körben legkésőbb január-februárban benyújtsák az engedélyeztetési kérelmet (további részletek >>).

Ennek elmulasztása esetén a kivitelezők a fészkeket, a fészek- és lakóüregeket törvénysértő és embertelen módon, állatkínzást is megvalósítva a tojásrakási, utódnevelési időszakban akár állatok tucatjaival, százaival (!) együtt semmisítik meg!

Ezek a cselekmények nemcsak a törvény betűjébe ütköznek, de ellentétesek a józan ész, jól felfogott érdekeink, egészségvédelmünk szempontjából is. A fecskék, sarlósfecskék és denevérek ugyanis a legfontosabb szúnyogfogyasztó állatok közé tartoznak, melyek ingyen és biológiai úton szabályozzák a csípő szúnyogok állományát. Ha megsemmisítjük ezeknek a szúnyogvadászoknak a szaporodó- és élőhelyeit, akkor sokszorosára nő a sajnálatos módon idegmérgek alkalmazására építő kémiai szúnyogirtás iránti igény, ami nemcsak környezetromboló, de drága is.

A felelős lakástulajdonosok, kivitelezők rendelkezésére állnak olyan egyszerű és olcsó megoldások, amikkel az épületfelújítások, a pótlólag elvégzett szigetelési munkálatok természetkímélő módon, a megsemmisülő élőhelyek pótlásával végezhetők el (ezekre egyébként a zöldhatóság az engedélyek kiadásakor kötelezheti is a kérelmezőt):

További információkat a Madárbarát kert program havonként jelentkező madárvédelmi feladatairól, lehetőségeiről itt talál >>

Ha tetszett önnek a cikk és hasznosnak találja az itt közölt információkat, kérjük, ossza meg minél több ismerősével, hogy mind többen értesülhessenek erről a fontos témáról!  Köszönjük!

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A Madárbarát kert a családi házak, háztáji kiskertek, parkok és arborétumok; a Madárbarát óvoda és a Madárbarát iskola az oktatási intézmények; a Madárbarát panel a panelházak lakóinak, a Madárbarát munkahely az irodában dolgozók és munkáltatók alprogramja.

A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Elegendő már egy-két madárodú, egy itatónak használt virágalátét, télen pedig egy kis etető a kertbe, az óvoda- és iskolaudvarba, ablakba, és máris élvezhetjük tollas barátaink közelségét. Ha pedig már ott vannak, a pedagógusokat és a szülőket a nevelésben, a gyerekeket és felnőtteket a kikapcsolódásban, a gazdálkodókat és a kiskert tulajdonosokat a kártevők távol tartásában segítik a madarak.

Az elismerő tábla megszerzésének feltétele, hogy a program résztvevője a regisztrációt követően legalább egy mesterséges madárodú kihelyezésével, itató folyamatos működtetésével és téli madáretetéssel végzett egy évnyi madárbarát kertészkedést követően a regisztrációs csomagban kapott jelentőlap beküldésével tájékoztassa az MME központi irodáját az általa végzett madárvédelmi munkáról. Az információk értékelését és elfogadását követően postai úton megküldjük a ház falára, ajtóra, kerítésre kihelyezhető elismerő táblát, mely hirdeti, hogy itt egy madárbarát lakik és tevékenykedik.

Az MME Madárbarát kert program / Madárbarát kert elismerő táblája (Fotó: Orbán Zoltán). Az MME Madárbarát kert program / Madárbarát panel elismerő táblája (Fotó: Orbán Zoltán).
A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán).

Orbán Zoltán - Madárbarátok könyve (Cser Kiadó, 2013) külső borító.
figyelmébe a Madárbarátok könyvét (bolt >>).

A Madárbarát kert programnak 2015-ben már 6.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

Az MME támogatása

Kérjük, ne felejtse, hogy az MME tagság mellett többféle támogatással és a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásával is segítheti egyesületünk munkáját. Köszönjük!

MME 1% felajánlási felhívás
A letölthető 1% nyilatkozat a képre kattintva érhető el.