Elkészült a telelő erdei fülesbaglyok 2021. évi országos lakossági felmérésének összesítése

Az MME a lakosság és a média segítségét kérte a Magyarországon telelő erdei fülesbagoly csapatok országos felméréséhez január végén. A most elkészült összesítés alapján az összefogás ismét sikeres volt. A minden eddiginél több beérkező adat alapján tudjuk, hogy hazánk legalább 670 településén, 991 helyszínen, 16 455 erdei fülesbagoly telelt.

Erdei fülesbagoly (balra) és réti fülesbagoly a 2021. évi felmérésben (Fotó: Gecser István és Zsiga Balázs)

A felmérésben a lakosság mellett az MME Ragadozómadár-védelmi Szakosztálya, helyi csoportjai, munkatársai és önkéntesei, a nemzeti parkok természetvédelmi őrszolgálata, három óvoda és két iskola, összesen több mint ötszáz fő vett részt.

Ennek köszönhetően Magyarország összes megyéjéből és a fővárosból is érkeztek megfigyelési adatok. Az MME, a média és a lakosság együttműködésének sikerét az is jól mutatja, hogy 2021-ben 149 olyan településről kaptunk információkat, ahonnan az előző évben nem, és ezek közül 88-ban találtak is baglyot.

A megismételt számolásoknak köszönhetően évről évre bővülő adatsorokból sok következtetés vonható le. Az idei kapcsán az egyik legsokatmondóbb, a hazai agrárgazdaságot érintő egyik ilyen információcsoport a baglyok által elpusztított kisrágcsálók csillagászati száma lehet.

Figyelembe véve egy-egy erdei fülesbagoly napi átlag 2,5 egér vagy mezei pocok méretű zsákmányállat-igényét, kicsivel több mint három téli hónap 100 napos telelési időszakával számolva, a felmérés alapján biztosan Magyarországon tartózkodó 16 455 bagoly:

• legalább 4 113 750 példány mezőgazdasági kárt is okozó rágcsálót pusztít el a 2020/2021-es telelési időszakban.

Hogy ez mekkora szám? Ennyi mezei pocok méretű zsákmányállat össztömege (25 grammos egyedenkénti átlag testtömeggel számolva):

• 102,8 tonna!

A gazdálkodóknak ennyi mezőgazdasági kárt is okozó egér és pocok ellen nem kell drága és a környezetre is veszélyes irtószerekkel védekeznie, mert ezeket a baglyok teljesen ingyen, biológiai úton, plusz környezetterhelés nélkül távolítják el a földekről. Így ezek a számok is igazolják a baglyok védelmének, költésük segítésének fontosságát.

A felmérés egyéb részletei, érdekességei:

• 434 olyan település volt, amely 2020-ban és 2021-ben is fel lett mérve;
  • a lakossági megfigyelők által beküldött online jelentőlapok száma 400;
  • ezernél is több baglyot számláltak Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén,  Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben;
  • idén is Túrkevén nappalozott a legtöbb erdei fülesbagoly: 593 (+ 8 réti fülesbagoly);
  • 300 példány feletti települések: Kisújszállás (371), Karcag (343), Mezőtúr (342);
  • 200 példány feletti települések: Hódmezővásárhely (208), Berekfürdő (202);
  • 100 példány feletti települések: Balmazújváros, Békés,  Besenyszög, Bucsa, Csongrád, Dévaványa, Gyula, Jászapáti, Jászárokszállás, Jászberény, Kaba, Kengyel, Komádi, Kölcse, Kőtelek, Kuncsorba, Kunszentmárton, Martfű, Nagykörű, Szeged, Szeghalom, Szentistván, Szolnok, Tarnaörs, Tiszafüred, Tiszapüspöki, Tiszaroff, Törökszentmiklós, Újiráz;
  • Budapesten négy kerületben (10., 16.,17., 21.) sikerült erdei fülesbaglyot találni; a 17. kerületi Szilárd utcában egy – fővárosi viszonylatban számottevőnek mondható – hat példányból álló csapatot jelentettek egy magánház udvarából;

• különleges "nappalozófa": fa villanyoszlop (Tiszajenőn, az Zöldfa utcában, borostyánnal benőve);

• a szinkronszámláláshoz csatlakozó felmérők két gyöngybaglyot, ötvenkét kuvikot, hat macskabaglyot és negyvennégy réti fülesbaglyot is megfigyeltek;

• résztvevő óvodai csoportok és általános iskolai osztályok:
    • Szentlászló település Micimackó csoport gyerekei és óvónői,
    • Kardoskút település napközi otthonos óvodája,
    • Bez település óvodája,
    • Kunmadarasi Református Általános Iskola 4. osztály,
    • Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium 5. b. osztálya;

• Kecelen (önkormányzati óvoda és bölcsőde) és Kiskunfélegyházán ugyanaz a felmérő, ugyanarról a helyszínről minden évben, mind a négy szinkronnapról küld adatokat;

• idén Hajdúnánásról és Besenyszögről is kaptunk ugyanattól a felmérőtől adatot mind a négy napról;

• Turáról a saját portájáról küldött adatot egy megfigyelő tizennégy bagolyról;

• idézetek a megfigyelőktől:
    • "Vigyázva közlekedünk a kertben, hogy ne zavarjuk a baglyokat” (Tésa település);
    • „Két nagy tujánk van, abban gyülekeznek a madarak. Jól érzik magukat, sokan vannak. Köpetek sok számban találhatóak a tuja alatt. Szeretnek itt lenni.” (Tárnok település).

Köszönjük a felmérők, adatközlők munkáját!

Orbán Zoltán - Madárbarátok nagykönyve (Cser Kiadó, 2019) külső borító
figyelmébe a Madárbarátok nagykönyvét (bolt >>)

Orbán Zoltán - Madárbarátok nagykönyve (Cser Kiadó, 2019)

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Az MME Madárbarát kert program / Madárbarát kert elismerő táblája (Fotó: Orbán Zoltán). Az MME Madárbarát kert program / Madárbarát panel elismerő táblája (Fotó: Orbán Zoltán).
A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán)

A Madárbarát kert programnak 2021-ben már mintegy 8.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

MME 1% felajánlási felhívás